Her er noen relativt elementære, men viktige, tips til deg som skal utforme en trykksak til offsetproduksjon i program som f.eks InDesign.
Om man plasserer elementer for nær kanten av nettoformatet så kan det hende at avstanden vil variere ca. 0-1,5mm når bladet skjæres. Er avstanden fra kanten av nettoformatet til elementet da satt til f.eks. 3mm så ser man tydelig denne variasjonen. Men om man øker avstanden fra kanten av nettoformatet til elementet opp til f.eks. 10mm så er ikke denne variasjonen synlig med det blotte øye.
Tekst over rygg
Skal man legge f.eks en overskrift over midten av et oppslag, er det viktig å ta hensyn til ryggen* slik at teksten blir god å lese og ikke deler av bokstaver blir liggende midt på selve ryggen.
På stiftede produkter ser det som oftest ikke så galt ut, men om trykksaken f.eks skal limfreses (softcover) så vil dette absolutt ikke anbefales. Når en trykksak limfreses så vil ca. 3-5mm av sidens nettoformat mot ryggen ligge i klem. Leseren må da fysisk dra oppslaget godt opp for å kunne se hva som er skrevet akkurat over midten av oppslaget.
Eksempelbildet “Limfrest uten justering” viser hvordan tekst over midten av et oppslag blir seende ut ved limfrest produksjon. Den manglende delen av y’en er ikke borte fra nettoformatet, men den ligger i klem og blir lite synlig om man ikke fysisk drar sidene fra hverandre litt ekstra.
Sort = 100% K på brødtekst
Tekst med en punktstørrelse på under 24 og som skal oppleves som sort skal alltid ligge med verdien 100% K*. Man skal altså ikke legge til f.eks litt cyan, magenta og/eller gul for at den skal bli enda sortere, dette fordi når teksten er så liten vil det ikke ha noen hensikt og i verste fall kan det skape problemer med tanke på å få 100% passning mellom fargene ved trykking.
Dekksort på store elementer
Husk å legge til 40% cyan i sortfargen om du ønsker at en stor flate eller tekst med en høy punktstørrelse skal oppleves som skikkelig sort. Eksempelbildet ovenfor er noe overdrevet grått i "100% Sort"-eksempelet for at det skal kunne vise forskjellen på alle skjermer uansett kalibrering og gammainnstillinger.
Utfallende/Bleed
Om et element legges inntil kanten av nettoformatet (ikke mot ryggen) så skal det alltid ligge 3 millimeter ekstra av elementet utenfor nettoformatet også. Dette er for å forhindre at det oppstår en tynn hvit strek der når bladet skjæres.
Overtrykk og utsparing
Legger du elementer fylt med 100% K** helt eller delvis over f.eks ett bilde så er det viktig at du (i InDesign/Quark) velger at dette elementet skal spares ut om du ikke vil at bildet bak skal skinne gjennom. I f.eks InDesign styrer man overtrykk/utsparing på et element i panelet Attributes/Atributter. InDesign kan også forhåndsvise til en hvis grad hvordan elementer blir seende ut mtp. overtrykk/utsparing ved at man aktiverer valget Overprint Preview/Forhåndsvisning av overtrykk i View/Vis-menyen. Elementer som inneholder andre farger (C/M/Y) vil InDesign/Quark alltid sette til utsparing. Utsparing vil si at all farge bak elementet blir fjernet.
I eksempelbildet, "Ovetrykk/Utsparing" ovenfor, ser man at f.eks bølgene i bildet skinner gjennom den sorte "Overtrykk"-teksten. Mens seilet, kiten og andre elementer er godt synlig gjennom den sorte boksen som er lagt over bildet og satt til å trykke over.
Bildeoppløsning for optimal trykkvalitet
Vi anbefaler at alle bilder i en trykksak bør ha en effektiv oppløsning på 300dpi. Effektiv oppløsning vil si at om et bilde i 100% har en oppløsning på f.eks 300dpi og dette forstørres 200% i InDesign/Quark så vil den effektive oppløsningen være 150dpi. Dette gjelder selvfølgelig også om man forminsker ett bilde, da stiger den effektive oppløsningen tilsvarende. I f.eks InDesign kan man via Info-panelet holde øye med hva den effektive oppløsningen på ett hvert bilde er når bildet er markert (gjelder ikke for innmonterte PDF-filer).
*Rygg = Er midten av ett oppslag, der to sider møtes og trykksaken f.eks stiftes
**K = blacK (sort)
Nyttige, men også ryddig presenterte tips :)
SvarSlett